Türk Çin Kültür Derneği bünyesindeki Çin İş Kulübü’ne konuk olan Şanghay’daki Neptün Danışmanlık Kurucusu Avukat. Dr. O. Sabri Durak, bu aralar Çin’deki satıcılar ile Türkiye’deki ithalatçılar arasında ödeme ve mal teslimatında sorunlar yaşandığını hatırlatarak “Ticaret müşavirliklerimiz veya bir danışmanlık şirketinden durum tespit (due diligence) raporu alınırsa bu sıkıntılar yaşanmaz” dedi.
Kerem Köfteoğlu’nun hazırlayıp sunduğu Türk Çin Kültür Derneği bünyesindeki Çin İş Kulübü’nde konuşan Neptün Danışmanlık Kurucusu, aynı zamanda Şanghay Jiaotong Üniversitesi Öğretim Görevlisi olan Avukat Dr. Onur Sabri Durak, son zamanlara Çinle iş yapan bazı Türk şirketlerinin ödeme ve teslimatta sorunlar yaşadığını söyledi. Avukat Dr. Durak’ın Çin İş Kulubü’nde dile getirdiği çözüm önerilerini sizin için 10 madde halinde şöyle derledik:
1- Çin’deki satıcı şirketler ve temsilcileriyle yazışmalarınızı mümkün olduğu ölçüde kurumsal e-posta adresleri üzerinden yapın.
2- Çin’deki satıcı şirket hakkındaki adres, iletişim, yasal mümessil, ticaret sicil kayıtlarını sözleşme yapmadan önce talep edin.
3- Sözleşmede, işin niteliğine uygun düşecek ticari, mali ve hukuki risk yönetimine, varsa fikri-sınai hakları ilişkin maddelere net şekilde yer verin.
4- Çin’deki satıcının peşin ödeme şartını mümkün olduğu ölçüde kabul etmeyin.
5- Peşin ödemenin yerine, mal mukabili ödeme, akreditifli ödeme veya Türk iş dünyasında çok bilinmeyen “escrow-emanet hesaba” ödeme yapın.
6- Satıcının ön ödemede ısrar etmesi halinde, ön ödemeyi asgari seviyede tutmak, mümkünse, satıcının bankasından ön ödeme teminat mektubu sağlamak;
7- Alım-satım konusu mal bedelini muhakkak surette sözleşmede kararlaştırılan ve Çin’deki satıcının şirket hesabına ödeyin. Şirket ortakları veya temsilcilerinin şahsi hesaplarına asla ödeme yapmayın.
8– Ödemeleri muhakkak banka yoluyla yapmak, hiçbir surette kuyumcu, dövizci vasıtasıyla veya wechat/alipay gibi ödeme yöntemleri üzerinden şahsi hesaplara ödeme yapmayın. Yapılan ödemelerin akıbetini Çin’deki satıcı şirketle yazılı olarak teyit ettirin.
9- İşin niteliğine uygun sigortanızı mutlaka yaptırın.
10- Teslimde bir gecikme olması halinde, bir avukatlık/danışmanlık şirketiyle en kısa sürede iletişime geçerek, uygun tedbirleri alın.